Infoflash

NIEUWE FISCALE MAATREGELEN BEDRIJFSWAGENS  (bron : Mobilitas, Berlare)

De regering nam vorige zondagavond een reeks maatregelen die de CO2-uitstoot moeten helpen terugdringen. Met de aangekondigde  hervorming van de verkeersbelasting en de BIV  heeft de regering de bedoeling om de C02-uitstoot van het Belgisch wagenpark terug te dringen. Voor de bedrijfswagens wordt de fiscale aftrekbaarheid gemoduleerd in functie van de C02-uitstoot. Volgens minister van leefmilieu Bruno Tobback is het principe wel dat de consument die taksen door een milieuvriendelijk gedrag moet kunnen vermijden. Er zijn penaliserende en belonende initiatieven. Een overzicht.

Nog geen wetgeving

Het is belangrijk te onderstrepen dat de aangekondigde maatregelen als gevolg van de laatste begrotingstop in Leuven eind maart 2007 nog niet in wetteksten terug te vinden zijn.  Beperkte aanpassingen zijn dus nog steeds mogelijk. Voor de concrete invulling is het ook wachten op de uiteindelijke wettekst en de eventuele Koninklijke Besluiten voor de praktische uitwerking. Met betrekking tot de aanpassing van de verkeersbelasting en de BIV moeten de Gewesten hun akkoord geven. Deze materie is immers een regionale bevoegdheid.

Bedrijfswagens
De regering kondigde aan dat vanaf 1 april 2007 de fiscale aftrekbaarheid op bedrijfswagens volgens de CO2-uitstoot wordt gemoduleerd. Dat moet 64 miljoen euro opbrengen. Momenteel bedraagt de fiscale aftrekbeperking  75 procent voor alle personenwagens maar de beperking zal voor aankopen vanaf 1 april 2007 schommelen tussen de 60 en 90 procent naar gelang de hoogte van de CO2-uitstoot. Het is de bedoeling dat de moduleerbare aftrekbeperking vanaf 2008 geldt voor alle bedrijfswagens, dus ook voor alle lopende leasingcontracten. Aan de fiscale aftrekbaarheid van tankkaarten voor bedrijfswagens wordt niet geraakt. De brandstofkosten blijven voor 100% aftrekbaar. Vandaag zijn ook de financieringskosten voor 100% aftrekbaar.  Het is niet duidelijk of dat in de toekomst ook zo zal blijven.

Hierna vindt u de voorlopig door de regering voorgestelde grenswaarden.

Bedrijfswagens : beperking van de fiscale aftrekbaarheid in functie van de C02-uitstoot  – goedgekeurd regeringsvoorstel 18 maart 2007

C02-uitstoot diesel
C02-uitstoot benzine
Beperking fiscale
aftrek tot
Voorbeeld actueel voertuig
Voorbeeld nieuwe modellen
/ motorisatie  (1)
< 105 gram
< 120 gram
90%
Toyota Prius 1.5
VW Polo TDI Blue Motion
105 tot  < 115 gram
120 tot < 130 gram
80%
Citroen C3 1.4 HDI
Fiat Panda 1.3 MJTD
Honda Civic 1.3 Hybrid
Peugeot 107 1.4 HDI
115 tot  < 145 gram
130 tot < 160 gram
75%
Audi A3 Sport back 1.9 TDI
Opel Astra break 1.7 TDI
Volvo S 60 1.6 D
VW Golf 1.9 TDI
VW Jetta 1.9 TDI
BMW 118 d new generation
145 tot < 175 gram
160 tot < 190 gram
70%
Audi A4 avant 2.0 TDI
BMW serie 3  320 D
Jaguar X type 2.0 D
Ford S-Max DTci 2.0
Mercedes E 200 CDI
VW Golf Plus 1.9 TDI
Mercedes New C  200 CDI
BMW 520 d new generation
> = 175 gram
> = 190 gram
60%
Audi A6 2.7 TDI
BMW X3 2.0 D
Hyundai Santé Fe 2.2 RDI
Land Rover Freelander 2.0 D
Peugeot 807 2.0 HDI
Renault Espace 1.9 DCi
Toyota RAV 4  2.2 D 180 PK
(1)  Betreft nieuwe modellen of motoren die door de constructeur zijn aangekondigd en/of binnenkort op de markt worden gebracht

Voordelen van alle aard voor bedrijfswagens

Aan de berekening van het voordeel van alle aard in functie van de afstand woonplaats – vaste plaats van tewerkstelling, wordt voorlopig

niets gewijzigd. Dit voordeel wordt tot nader order nog steeds berekend op basis van 5000km /7500 km voor afstanden respectievelijk tot

25 km en hoger dan 25 km.

Hervorming van de verkeersbelasting & de BIV

De federale regering gaat de gewestregeringen vragen de verkeersbelasting en de BIV meer te moduleren volgens de CO2-uitstoot. Gezien deze twee  materies tot de bevoegdheid van de gewesten behoren is een voorafgaande consultatieronde noodzakelijk. De uitvoering ervan zal niet zo

eenvoudig zijn. Het volledig Belgisch wagenpark bevat immers nog een belangrijk aantal voertuigen waarvan de CO2-uitstoot niet bekend is.

De vraag stelt zich of men voor deze gevallen met forfaits zal werken en of deze forfaits in functie van cilinderinhoud zullen variëren. Voor de BIV stelt zich het probleem dat deze inschrijvingstaks thans daalt in functie van de ouderdom van het voertuig. Nu zijn het precies de oudere voertuigen die het meest vervuilen.  Twee andere elementen zullen ook een rol spelen.  Vooreerst zullen bepaalde politieke partijen erover waken dat personen met een oude (vervuilende) wagen met lage inkomsten financieel niet te sterk worden getroffen. Anderzijds moet de operatie op zijn minst budgetneutraal zijn. Al deze elementen maken een hervorming niet zo eenvoudig.

Korting voor schone wagens

De korting op de aankoop van CO2-zuinige wagens (minder dan 115 gram CO2) blijft bestaan, maar wordt voortaan onmiddellijk verrekend op de factuur. De consument ontvangt de 3 of 15 procent korting dus niet meer 2 jaar later via de belastingafrekening. Hetzelfde geldt voor de korting op wagens met roetfilters die onmiddellijk zal verrekend worden. De regering zou ook de roetfilter willen verplicht maken vanaf het jaar 2008. Het is nog niet duidelijk of de korting op de factuur in navolging van de belastingkorting, enkel zal gelden voor particulieren of in de toekomst toch

van toepassing zal zijn voor bedrijfswagens. Dit laatste zou in elk geval een goede zaak zijn voor het milieu en de bedrijven.

Brandstof
Om het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen te promoten, wordt het aanbieden van bio-diesel en bio-benzine respectievelijk vanaf 2008 en 2009 aan de pomp verplicht (bron : Mobilitas, Berlare)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *